sporten met astma, benauwd, challenge, sporthorloge, trainingNu al ik bijna een week thuis zit door een griep heb ik natuurlijk heel veel tijd om na te denken en dat resulteerde in dit blog. Mentaal is er nog niks mis namelijk, alleen mijn lichaam laat me even in de steek. Door de griep heb ik veel last van mijn astma, iets wat ik sinds vroeger heb. Met mij zijn er nog zo’n 565.000 mensen in Nederland die hier last van hebben. De astma kan je helaas niet zomaar laten verdwijnen, maar je kan toch zelf iets doen! Door op een goede en verantwoorde manier te sporten kan er namelijk heel veel verbeteren. Hierdoor kwam ik op het idee een blogje te schrijven over sporten met astma!

Wat is astma?
Astma is kort gezegd een blijvende ontsteking in de longen. Door bepaalde prikkels (bij mij vooral (sigaretten)rook, vochtig weer en huisstofmijt) zetten slijmvliezen op in je neus, keel en longen. Er wordt meer slijm geproduceerd en je luchtwegen verkrampen, waardoor ze smaller worden. Hierdoor wordt ademen moeilijker. Vergelijk het met een rietje waar je door ademt. Als je dit samenknijpt, krijg je minder lucht. Zo voelt dat voor mij als ik het benauwd heb.

Veelzijdige longen
Vroeger als kind vond ik het moeilijk om te sporten met astma. Ik kreeg het snel benauwd en vond dit eng. Bovendien werd ik uitgelachen door klasgenootjes als ik na een rondje rennen als een gek liep te hijgen. Ze zeiden dat ik een hijglijn moest beginnen, waarvan ik niet wist wat het was. Hoe kinderen elkaar gek kunnen maken! Nu lach ik erom. Je moest eens weten wat er soms voor geluid door mijn longen geproduceerd wordt. Vooral deze week. Als ik gewoon adem hoor ik muizen, als ik gaap komt er een soort leeuwachtig gebrul naar buiten en als ik lach of hoest klink ik als een negentigjarige man. Ik heb alles in huis!

Sporten met astma
Het is belangrijk om je conditie te verbeteren als je astma hebt. Ik dacht altijd dat ik cardiotrainingen heel rustig op moest bouwen en dan op hetzelfde tempo moest blijven sporten. Mijn personal trainer laat me echter flinke intervaltrainingen doen, waarbij je een hoge intensiteit afwisselt met een normale intensiteit. Dit doe ik op de loopband en de crosstrainer. Dit is een challenge op zich: ik  krijg het er heel benauwd van, maar het werkt wel! Een aantal weken na de start kon ik al veel meer en ik merk echt dat ik in het dagelijks leven minder last van mijn longen heb.

Ik heb geleerd door die eerste prikkel van benauwdheid heen te sporten, omdat je dan juist stappen zet. Dit kan natuurlijk niet iedereen doen, maar als je longen het aan kunnen is het goed om deze conditie op te bouwen. Doe dit wel altijd onder goede begeleiding met iemand die er verstand van heeft en die kan kijken wat een goede inspanning is voor jouw lichaam, iedereen is anders!

Natuurlijk kan je ook zelf al heel veel doen om je conditie te verbeteren. Het klinkt heel cliché, maar vaker de trap nemen werkt écht! Ga in plaats van te fietsen eens (snel) lopen met een muziekje op en probeer een beetje in tempo te wisselen. Een leuk en motiverend handvat hierbij is een sporthorloge. Mij helpt dit om meer te bewegen, omdat je ziet hoeveel je die dag al hebt gedaan en hoeveel je daarmee hebt verbrand. Als ik mijn doel nog niet gehaald heb, neem ik dan echt wel die trap in plaats van de lift. Maak er een challenge van!

Als je al iets meer kan zou je kunnen gaan joggen, waarbij je ook weer in tempo wisselt. Bijvoorbeeld een minuut rustig tempo, een minuut sprinten. Hier kan je schema’s voor op internet vinden, bijvoorbeeld op de site van Run2Day.

Kortom, ben je lichamelijk in staat iets te doen, doe het dan. Het zal gepaard gaan met bloed, zweet, tranen en een hoop gehijg, maar hé, jij doet het tenminste! En waagt iemand het om een opmerking te maken prop je een rietje erin. Kijken hoe ze dan lachen.

Wil je meer weten? Op de site van Het Longfonds kan je veel informatie vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *