Rianne Mertens, tips, doelen, challenge, afvallen, sportschool, gezondOké, je wilt fitter worden, afvallen, sterker worden, of wat dan ook. Hoe begin je daar dan mee? Toen ik had bedacht iets te willen veranderen wist ik niet goed waar ik moest beginnen. Ik had me voorgenomen om elke dag een heel stuk te gaan wandelen. Dit zorgde ervoor dat ik na een maand een peesontsteking in mijn voet had, omdat ik van niks doen naar 10 km op een dag ging. Niet zo handig! Je moet even de tijd nemen om te bedenken wat je wil en hoe je dit op een goede manier kan bereiken. Omdat ik tijdens mijn peesontsteking lekker de tijd had om met de beentjes hoog na te denken, heb ik mijn doelen opgeschreven. Dit werkt supergoed. Je ziet wat je wil en je kan gaan nadenken over hoe je dit wil gaan bereiken. Hier tips om over na te denken als jij ook iets wil veranderen:

  1. Bedenk eerst wat precies je doelen zijn en schrijf ze op. Wil je een paar kilo kwijt? Een betere conditie krijgen? Sterker worden? Deze kunnen samengaan, maar dat hoeft niet. Belangrijk om dit helder te hebben, want afhankelijk hiervan stel je een plan op.
  2. Voor wie en waarom heb je die doelen? Omdat je je daar zelf fijner bij voelt, of omdat je denkt dat anderen je dan mooier vinden? Wil je dit omdat je nu snel moe bent, of omdat een arts heeft gezegd dat het beter zou zijn? Allemaal goede dingen om je af te vragen! Schrijf achter je doelen de reden op waarom dit je doel is. Als je het écht graag zelf wil omdat JIJ je daar beter van voelt, ben je veel gemotiveerder dan wanneer je het doet om anderen te plezieren of wanneer je zelf het nut er niet zo van inziet. Bedenk dat dit ook invloed heeft op je resultaat. Als je het doet omdat het nodig is volgens anderen, zul je je waarschijnlijk minder hard inzetten dan wanneer je het zelf heel graag wil en daardoor zal je minder snel vooruitgang merken.
  3. Stel je doelen op in kleine stapjes, anders demotiveert het je alleen maar. Als je bijvoorbeeld 15 kg wil afvallen, is het niet handig om een plan te maken waarin je elke maand 5 kg verliest, zodat je binnen drie maanden (jeej superfijn, net voor de zomer!) klaar bent. Klinkt aantrekkelijk, maar na een week ben je depressief. Als het zo simpel was, was je namelijk wel al eerder 15 kg afgevallen. Doe rustig aan en stel haalbare doelen op.
  4. Kijk kritisch naar je opgestelde lijstje en bedenk wat er nodig is om je doelen te halen. Wil je afvallen? Dan is het nodig om meer te verbranden dan je binnenkrijgt. Simpel, maar o zo moeilijk. Kijk of je zelf genoeg van voeding weet of dat je er hulp bij nodig hebt. Beweeg je voldoende? Zo niet, ga dan op onderzoek uit wat voor jou een leuke en haalbare sport is. In een sportschool kunnen trainers je helpen hierbij, dus dat is misschien een goed begin.Om die reden ben ik ook naar een sportschool gegaan. Ik wilde graag meer leren over hoe ik aan mijn doelen kan werken. Helemaal niet leuk om daar in je eentje binnen te stappen, maar geloof me. Na twee weken (mits je gaat natuurlijk 😉 ) ben je daar echt wel overheen. En verandering brengt nou eenmaal nieuwe situaties en uitdagingen met zich mee. You Can’t Spell ‘Challenge’ Without ‘Change’. En zo is het :)

Hopelijk kan je hier mee aan de slag. Volgende keer meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *